Posted on

Duke Nukem Forever Review

Dupa 14 ani…

In 14 ani se pot intampla multe, un proaspat nascut ajunge la pubertate, un al 3 lea razboi mondial ar putea avea loc, America ar putea fi condusa de un om de culoare,  o criza economica si asa mai departe. Din pacate, tot 14 ani au fost nevoiti sa astepte fanii lui Duke Nukem pentru a putea juca cel mai recent joc al seriei, botezat Forever.

In 1997, odata cu lansarea unui trailer, s-a anuntat oficial ca 3d Realms lucreaza la jocul in cauza. Dupa o pauza de 4 ani in care nu s-a stiu mare lucru despre proiect, si-a facut aparitia un nou trailer, care il prezenta pe Duke Nukem “imbracat” intr-un nou engine grafic. Toata lumea a fost entuziasmata, jocul arata extraordinar, dar la finalul trailerului ,in loc sa fie anuntata o data de lansare a aparut un mesaj frumos cu “When it’s done!” . Din 2001 si pana in mai 2009, jocul a fost tot anulat, ca intr-un final proiectul sa fie abandonat complet. Baietii muncitori de la Gearbox Software probabil au vazut o oportunitate in a prelua dezvoltarea jocului, asa ca in septembrie 2010 s-a anuntat oficial ca ei vor lansa Duke Nukem Forever in 2011. Parea foarte greu de crezut, dar acum, dupa ce l-am jucat si l-am terminat, cred. Si da! Pigs do fly!

Actiunea din Duke Nukem Forever are loc la 12 ani diferenta fata de Duke Nukem 3d. Acesta este acum un erou pentru intreaga omenire, intrucat i-a salvat de la extinctie sigura invingand extraterestrii. Ca si orice vedeta, acesta este chemat la interviuri si show-uri. In timp ce se indreapta spre show-ul la care era invitat, la un TV zareste o stire cum ca extraterestrii vor sa invadeze pamantul din nou.  Spre deosebire de ultima invazie, extraterestrii par acum pasnici si ar vrea o alianta cu oamenii, invazie pasnica, i-auzi. Lucrurile scapa de sub control in momentul in care gagicile lui Duke Nukem sunt rapite de extraterestrii, doua bunatati pentru care si eu m-as fi enervat daca cineva mi le-ar fi furat. La fel de musculos ca si acum 14 ani, la fel de daaaaah, porneste in misiunea de salvare.

Mecanica de joc nu s-a schimbat foarte mult fata de cea de acum 14 ani, chiar mai mult, lipsesc unele elemente care il faceau atractiv. Duke nu mai poate cara mai mult de doua arme si nu mai foloseste armura deloc.In privinta armurii acesta chiar  are un cuvant de spus, jignindu-l pe Masterchief : “ power armor is for pussies”.Odata cu trecerea timpului acestuia i s-a intarit pielea si probabil a facut hernie de s-a limitat doar la doua arme. Clasicul health bar a fost inlocuit de ego bar, care face un fel de level-up odata ce invinge un boss sau interactioneaza cu diverse persoane sau obiecte. De exemplu acesta isi admira fundul in oglinda sau indeplineste o serie de cerinte ale unei prostituate, printre care se numara un vibrator si un prezervativ.Ca sa se scoata si mai mult in evidenta trasaturile prostesti ale protagonistului, la un moment dat acesta primeste de la un fan o carte pe care sa-i ofere un autograf. Titlul cartii este “Why I’m so awesome”. Armele au ramas aceleasi, nici o schimbare. Ar fi fost frumos sa adauge macar o arma noua sau un sistem de upgrade pentru armele deja existente.

Nivelele pe care le parcurge Duke pana la finalul jocului sunt variate, dar din pacate pierd foarte mult la capitolul level design. Toate hartile deschise sunt lipsite de detaliu si par neterminate, pur si simplu te pierzi in ele. E foarte vag sa iti dai seama in ce directie sa te indrepti intrucat totul arata la fel si confuz. Nu cer o harta si o sageata care sa-mi arate ca la prosti incotro sa ma indrept, dar mediul inconjurator nu este intuitiv deloc, te plimbi ca bou’ dintr-un loc in altul fara sa fii sigur daca directia e buna.Spatiile inchise sunt totusi salvate de cateva decoruri decente, dar nici aici nu exceleaza,  oricum mult superioare nivelelor deschise. Imi aduc aminte de nivelul in vestul salbatic, in care parca ma plimbam prin acelasi loc timp de o jumatate de ora. Interesante sunt totusi nivelele in care va trebui sa-l controlezi pe Duke “intrat la apa”. Am simtit ca ma joc Mario first person shooter. Din pacate oricat ar fi de interesanta aceasta experienta devine frustranta in momentul in care se rezuma prea mult la sarit dintr-un loc in altul sau fugit de extraterestrii care acum par giganti. Pe alocuri sunt cateva puzzle-uri foarte superficiale care nu-si au rostul.Aici merita mentionat si nivelul sub apa, care este atat de prost implementat incat pare ca vrea sa te scoata din pepeni si sa arunci jocul. Bosii sunt putini si nu impresioneaza cu nimic. O fi el Duke Nukem, the guy with the gun, dar in anul 2011 se cere ceva mai mult decat sa impusti ca orbu la un extraterestru.Macar Duke a ramas la fel de vulgar si nimic nu-l opreste sa urineze pe ochiul extraterestrului sef dupa ce termina cu el.Alt boss hidos cu 3 tate mi-a dat bataie de cap in a-mi da seama cum trebuie invins.  In ceea ce priveste varietatea inamicilor, aceastia au ramas aceeasi. Si aici din nou se simte lipsa de o eventuala imbunatatire. Devine enervant pe masura ce progresezi sa intalnesti tot acelasi tip de inamici la care le cunosti deja slabiciunile. Aici imi aduc aminte de o faza din Duke 3d, pe care doream sa o intalnesc si in acesta, dar a fost total absenta. Cand intram in baile din Duke 3d, inevitabil dadeai peste un monstru care ori facea pe el de frica ori pur si simplu il scapa. In Forever, de fiecare data cand intram intr-o toaleta imi doream sa dau de un monstru care isi facea nevoile, dar nimic. Era amuzant  momentul in care deschizi usa de la toaleta sa-l vezi pe stimabilul monstru stand ca un om in toata firea pe WC.

In privinta graficii nu sunt lucruri bune de spus. In momentul de fata jocul ruleaza pe Unreal Engine 2.5 puternic modificat. Acesta este cel de-al treilea engine grafic pe care a fost construit jocul si slava Domnului, ultimul. La tot pasul este vizibil faptul ca engine-ul este depasit. Intr-adevar unele texturi arata bine, alaturi de fum si apa, dar cam atat. Animatiile nu sunt fluide, multe nivele sunt, cum am spus si mai in sus, extrem de sarace in detaliu si cea mai mare problema este optimizarea. Cerintele de sistem nu sunt ridicate, jocul ruleaza pe detalii maxime pe configuratii destul de vechi, dar cand ti-e lumea mai draga atunci are frame-drops. Intr-o secunda jocul ajunge de la 60 de cadre pe secunda la 0 fara nici un motiv intemeiat.Sistemul pe care l-am jucat, de fapt laptop-ul nu este nici macar unul de nivel mainstream. Un Asus K61ic cu procesor Dual Core la 2.1ghz, 4gb ddr 2 ram si o placa video dedicata Geforce GT220M de 1 gb ddr2. Desigur, antialising-ul a fost scos, activarea lui imi manca jumatate din performanta. Chiar si cu el scos, in momentele in care au loc explozii sau fum din abundenta jocul ajunge undeva pe la 15 cadre pe secunda. In rest, se pastreaza intre 40-60 de cadre, cu mentiunea frame-drops-urilor. O problema o reprezinta si depth of field-ul, care se focalizeaza total aiurea.Toate problemele acestea nu se datoreaza sistemului meu, un simplu search pe google scoate la iveala aceleasi probleme.

Personajele arata urat, sunt reciclate aceleasi modele de soldati la infinit, toti seamana intre ei. Singurele personaje care arata bine sunt gagicile, era de asteptat. Acestea arata toate ca pornostaruri si in cele mai multe cazuri sunt imbracate provocator. Daca in Duke Nukem 3d ele trebuiau platite ca sa iti arate tatele, aici ti le arata fara a mai fi nevoie de a da nici un ban, doar sa stii directia in care trebuie sa te uiti. Chiar mai mult, exista un nivel dedicat in totalitate unui club de noapte, unde o prostituata ii cere lui Duke sa-i aduca obiectele specificateundeva  mai sus in articol, adica un vibrator, un prezervativ si o punga de popcorn pentru ca aceasta sa-i satisfaca placerile. Totusi, daca nici pe Duke Nukem nu sar toate femeile, atunci ceva nu e in regula!

Nici pe partea sonora nu poate fi laudat jocul. A inceput sa ma doara capul de la aceeasi melodie care se repeta la infinit cand se incarca un nou nivel. Vocea lui Duke este singurul punct forte pe partea sonora, dar si aceasta pentru scurt timp. Replicile protagonistului sunt putine si incep sa se repete mult prea repede, chiar daca ele sunt amuzante, repetate de nenumarate ori nu fac nimic bun. Cea mai memorabila replica este “ I wonder how many pork chops I could get out of you”.Pana si varianta din 2001 s-a bucurat de un voice acting mai reusit ca aceasta, actorii angajati par a fi oameni luati de pe strada si citesc pentru prima oara replicile fara a sti despre ce este vorba. Despre coloana sonora care ar fi trebuit sa contribuie la atmosfera jocului nici nu mai vorbesc, ea este total absenta.

Baietii de la Gearbox Software si-au asumat un mare risc in momentul in care au preluat acest proiect. Ma tot intreb ce i-a determinat sa faca una ca asta, or vazut o mina de aur in acest joc? Oricum, nu ei trebuiesc invinovatiti pentru esecul care poarta numele de Duke Nukem Forever, ci  3D Realms.

Concluzii

Duke Nukem Forever va ramane cu siguranta in istoria gaming-ului, dar nu pentru ca a fost un joc bun, ci ca un exemplu ca asa nu se procedeaza  in dezvoltarea unui joc video. Singurul meu regret e ca jocul nu a aparut in 2001. Uitandu-ma din nou la acel trailer, inca simt un entuziasm ce joc bun ar fi putut fi la momentul respectiv si cum s-a facut de ras in 2011.

Avand in vedere randurile scrise mai sus, mi-e greu sa recomand cu adevarat cuiva jocul. Probabil fanii seriei ii vor acorda o sansa, dar vor fi dezamagiti. Pacat!

Ahh….si o stire de ultim moment, Duke nu e mort, cei de la 2k Interactive inca mai au planuri pentru acesta, sa speram ca nu vom fi nevoiti sa mai asteptam inca 14 ani. Cine stie, poate Duke o sa fie presedinte, din moment ce porcii zboara….

Grafica 5

Sunet 5

Gameplay 5

Overall 5

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s